Τετάρτη, Ιανουαρίου 20

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΜΕ ΘΕΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ

Βρισκόμαστε μπροστά σε μια συνολική μεταρρύθμιση του πολιτικού και του διοικητικού συστήματος της χώρας, σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, που προωθεί η κυβέρνηση και το υπουργείο εσωτερικών με το πρόγραμμα «Καλλικράτης» που αποτελεί τη συνέχεια του προγράμματος «Καποδίστριας» και αφορά τις συνενώσεις των ΟΤΑ α’ βαθμού και τη μείωση τους συνολικά από 914 δήμους και 120 κοινότητες σε περίπου 360 δήμους, όπως αυτοί υποστηρίζουν.

Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα και απαραίτητο, όπως πολλές φορές έχει συζητηθεί και στα συνέδρια της ΚΕΔΚΕ, όμως να γίνει με προϋποθέσεις. Θα πρέπει πρώτα να αξιολογηθεί η υφιστάμενη κατάσταση που υπάρχει σε κάθε δήμο, πριν ανακοινωθούν οι χωροτακτικές ενοποιήσεις, με όλα ττα κριτήρια που αναφέρονται και στο πρόγραμμα «Καλλικράτης».

Ο Δήμος Νέας Αγχιάλου, πιστεύω ότι έχει όλη τη δυναμική και τις προϋποθέσεις για να μείνει μόνος του και να σταθεί με αξιώσεις και να σημειώσει μία σημαντική αναπτυξιακή πορεία.

Ο Δήμος Νέας Αγχιάλου έχει πληθυσμό 7.411 κατοίκους, βάσει την απογραφή πληθυσμού που έγινε το 2001, αλλά μόνιμους κατοίκους (πραγματικός πληθυσμός) και δημότες έχει περίπου στις 10.000 και πάνω. Έχει επίσης πολλούς οικισμούς με την ύπαρξη δεύτερης εποχικής κατοικίας σε μεγάλο αριθμό και πυκνότητα κατοικιών. Αυτό έχει μεγάλη σημασία γιατί ο πληθυσμός, μόνιμος και εποχικός, οι ασχολίες τους, οι υπηρεσίες που προσφέρονται στους κατοίκους, οι κοινωνικές υποδομές (σχολεία, υπηρεσίας υγείας, παιδικοί σταθμοί, ΚΑΠΗ κ.λ.π.) , που αυτά υπάρχουν όλα στο δήμο μας, είναι ένα από τα σημαντικότερα κριτήρια για τις ενοποιήσεις δήμων, σύμφωνα με το πρόγραμμα «Καλλικράτης». Επίσης δεν υπάρχει ομοιογένεια στις ασχολίες και τις δραστηριότητες των κατοίκων, Υπάρχουν δηλαδή και αγρότες και έμποροι και δημόσιοι υπάλληλοι, ελεύθεροι επαγγελματίες κ.λ.π, γεγονός που σημαίνει ότι ο δήμος είναι μεικτού χαρακτήρα και επομένως βιώσιμος, αφού δε στηρίζεται μόνο σε έναν τομέα.

Επίσης σημαντικά κριτήρια είναι και τα κοινωνικά τα οποία είναι τα μορφωτικά και δημογραφικά χαρακτηριστικά του δήμου όπως δηλαδή το μέγεθος των νοικοκυριών, ηλικιακή κατανομή, ποσοστό αλλοδαπών, ρυθμός γεννήσεων. Στο Δήμο μας υπάρχουν επίσης όλα αυτά σε πολύ καλά ποσοστά και τα οποία δείχνουν ότι είμαστε ένας δήμος ζωντανός, ενεργός, παραγωγικός.

Το οικονομικό κριτήριο για την διαμόρφωση της νέας διοικητικής ενότητας βασίζεται στην επιρροή της πόλης – κέντρο (εφόσον υπάρχει) στην οικονομική ζωή της ευρύτερης περιοχής στην οποία περιλαμβάνονται οι υφιστάμενοι Δήμοι που απαρτίζουν την νέα διοικητική ενότητα. Η εργασία, η εκπαίδευση, η κίνηση προς την τοπική αγορά αποτελούν υποκριτήρια του οικονομικού κριτηρίου διότι εντάσσουν τον πολίτη στην ευρύτερη περιοχή επιρροής του τοπικού κέντρου ανάπτυξης.

Το ΑΕΠ είναι επίσης ιδιαίτερα κρίσιμο μέγεθος. Δείχνει τη δυνατότητα τοπικών εσόδων και οικονομικών δυνατοτήτων. Υπολογίζεται από την ΕΣΥΕ σε επίπεδο Νομού αλλά μπορεί να εκτιμηθεί ανά ΟΤΑ χρησιμοποιώντας τα διαθέσιμα στοιχεία της φορολογίας εισοδήματος και του ΦΠΑ.

Οι νέοι ΟΤΑ πρέπει να αποτελούν βιώσιμους οργανισμούς. Σαν δείκτης θα χρησιμοποιηθεί η σχέση ιδίων εσόδων προς συνολικά έσοδα και η σχέση ανελαστικών δαπανών προς συνολικές δαπάνες.

Τα Δίκτυα υποδομών είναι επίσης σημαντικά. Η συνδεσιμότητα κάθε δικτύου αποτυπώνει τη ροή κάθε υπηρεσίας στο εσωτερικό κάθε νέου ΟΤΑ και οδηγεί σε προτάσεις παρεμβάσεων για την βελτιστοποίηση της διάθεσης της στο εσωτερικό του. Επίσης ο Δήμος έχει και το αεροδρόμιο το μοναδικό στο νομό, στρατιωτικό και πολιτικό που δίνει μεγάλη πνοή και ώθηση στο δήμο.

Σχετικά με τη συμμετοχή του πολίτη

Σε κάθε ενότητα πρέπει να εξασφαλίζονται οι ίδιες σχετικά συνθήκες επικοινωνίας, δηλαδή να υπάρχει ισότιμη πρόσβαση σε όλες τις περιοχές κατοικίας (να μην είναι δηλαδή αισθητά δυσκολότερο να επισκεφτείς κάποιες σε σχέση με κάποιες άλλες), και να απαιτείται περίπου το ίδιο κόστος προσπάθειας για την άσκηση πολιτικής στο εσωτερικό της κάθε ενότητας. Χωρίς το παραπάνω να είναι ένα αποκλειστικό κριτήριο η τήρηση του συμβάλλει σε ομαλότερη λειτουργία των πολιτικών θεσμών αντιπροσώπευσης στο εσωτερικό του και την ενδυνάμωση της τοπικής δημοκρατίας. Γι αυτό οι θεσμοί συμμετοχής είναι σημαντική. Περιλαμβάνει την καταγραφή των υπαρχόντων δικτύων συμμετοχής (τυπικούς και άτυπους πολιτικούς θεσμούς όπως: συνδικάτα, σωματεία, ενώσεις προσώπων, δημοτικές πρωτοβουλίες, μη κυβερνητικές οργανώσεις) καθώς και την εκτίμηση του ρόλου τους στην κοινωνική λειτουργία του ΟΤΑ. Υπάρχουν στο δήμο Νέας Αγχιάλου.

Αναπτυξιακά κριτήρια

Οι νέοι ΟΤΑ, σύμφωνα με το πρόγραμμα «Καλλικράτης» και μελέτες του ΙΤΑ (Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης), πρέπει να έχουν τη δυνατότητα ανάπτυξης τοπικών πρωτοβουλιών. Πρέπει να εξασφαλίζουν τις ελάχιστες εσωτερικές δομές για την επιχειρησιακή ετοιμότητα τους. Ο χώρος ευθύνης τους πρέπει να αντιστοιχεί σε οικονομικές δραστηριότητες και μεγέθη που θα τους δίνουν τη δυνατότητα άντλησης πόρων από την τοπική οικονομία.

Η κατεύθυνση ανάπτυξης κάθε επιμέρους περιοχής μπορεί να αποτελέσει επικουρικό κριτήριο.

Ο δήμος μας βρίσκεται σε αυτή την κατεύθυνση καθώς αυτή τη στιγμή καταφέραμε και να είναι ένας εύρωστος, χωρίς μεγάλες οφειλές, χωρίς πολλές ανείσπρακτες απαιτήσεις και έχοντας χρηματικά διαθέσιμα πολύ καλά. Έχει σωστή διαχείριση των οικονομικών του, καθώς είναι ο πρώτος δήμος στο νομό που εφάρμοσε το διπλογραφικό σύστημα, ελέγχεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο (Επίτροπος) και από Ορκωτούς Λογιστές, έχει άρτια μηχανογράφηση σε όλα τα επίπεδα, είναι ψηφιακός δήμος, έχει ενταχθεί στη Β’ φάση του Εθνικού Δημοτολογίου, είναι δηλαδή σε απευθείας σύνδεση με το Υπουργείο. Η διάρθρωση και το μορφωτικό επίπεδο των υπαλλήλων του είναι πολύ καλό καθώς αποτελείται από 4 πανεπιστημιακής εκπαίδευσης υπαλλήλους, (2 οικονομολόγους, 1 μηχανικό και 1 διοικητικό) και με μεταπτυχιακούς τίτλους και υποψήφιους διδάκτορες, 2 υπαλλήλους τεχνολογικής εκπαίδευσης ( ΤΕ Λογιστικής και ΤΕ Τοπικής Αυτοδιοίκησης), 5 υπαλλήλους ΔΕ, 2 ΠΕ υπαλλήλους ΚΕΠ, η ηλικία των υπαλλήλων κυμαίνεται από 26 έως 50 ετών και είναι έμπειροι καθώς όλοι έχουν προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα, καθώς και 16 άτομα έμπειρο εργατοτεχνικό προσωπικό.

Έχει μέσα στο 2009 τροποποίηση του ΟΕΥ και έχουν προβλεφθεί και άλλες θέσεις κυρίως ΠΕ και ΤΕ με ειδικότητες μηχανικών, οικονομολόγων και κοινωνικών λειτουργών έτσι ώστε να ενισχυθεί και να δημιουργηθεί η τεχνική υπηρεσία, για να απαγκιστρωθούμε από την ΤΥΔΚ και να πάρουμε τη διαχειριστική επάρκεια για να διεκδικήσουμε χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ.

‘Εχουμε ήδη προχωρήσει σε προγραμματική σύμβαση με τη Νομαρχία και έχουμε καταθέσει φάκελο για την Αναθεώρηση και Επέκταση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού και χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Έπισης υπάρχει πλήρως οργανωμένη ΔΕΥΑΝΑ για τη διαχείριση υδάτινων πόρων, στελεχωμένη με 2 υπαλλήλους ΠΕ (μηχανικό- διευθυντή και οικονομολόγο) και 1 ΤΕ λογιστικής και έμπειρο εργατοτεχνικό προσωπικό, με άρτια μηχανογράφηση, σκάντα για τη παρακολούθηση της ροής του νερού και των δεξαμενών, με μπαρκοούντ για τη μέτρηση των υδρομέτρων.

Τέλος έχουμε χρηματοδοτηθεί και από το ΠΕΠ για την αλλάγή όλου του δικτύου ύδρευσης, για το ΧΑΔΑ, για την κατασκευή του κτιρίου του Παιδικού Σταθμού. Έργα υποδομής πολύ σημαντικά και όχι απλά φιγούρας. Έχουμε βέβαια και πολλά έργα που έχουν γίνει από τα Προγράμματα ΘΗΣΕΑΣ και πριν από το ΕΠΤΑ. Επίσης έχει ενταχθεί ο Βιολογικός καθώς και η διαχείριση απορριμμάτων έχει ανατεθεί στο ΧΥΤΑ Βόλου κ.λ.π.

Επιπλέον κριτήρια

Πολιτιστικό: Σε μία πολυπολιτισμική κοινωνία, όπως η ελληνική το κριτήριο αυτό υποβαθμίζεται. Στο Δήμο μας η πολιτιστική δραστηριότητα είναι πολύ έντονη καθώς υπάρχουν τμήματα Χορευτικού, Θεατρικό, Χορωδία, Φιλαρμονική, αθλητικά τμήματα και διοργανώνονται πάρα πολλές εκδηλώσεις όλο το χρόνο (Γιορτή Κρασιού, Ψαράδικη Βραδιά, Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών, Χορωδιών κ.λ.π.). Και βέβαια υπάρχει πολύ καλά οργανωμένη Βιβλιοθήκη με έμπειρη υπάλληλο (Βιβλιοθηκονόμο).

Ιστορικό: Η ιστορική ένταξη της κάθε περιοχής σε ευρύτερη διοικητική ενότητα είναι σημαντική στο μέτρο που έχει διαμορφώσει συνήθειες σταθερές στους διοικούμενους. Υπό αυτή την έννοια μπορεί να αποτελέσει επικουρικό κριτήριο.

Η ιστορία τέλος της Νέας Αγχιάλου είναι γνωστή σε όλους και κανείς δεν μπορεί να την αμφισβητήσει και να την ξεχάσει κανείς, καθώς η Νέα Αγχίαλος έχει χαρακτηριστεί και ως μαρτυρική πόλη.

Για όλους λοιπόν τους λόγους που προανέφερα πιστεύω και θα το υποστηρίξω με όλες μου τις δυνάμεις, ότι ο Δήμος Νέας Αγχιάλου έχει όλες τις δυνατότητες, προϋποθέσεις και τη δυναμική για να μείνει μόνος του, αυτόνομος, δημιουργικός και αναπτυξιακός.